Direktlänk till inlägg 28 februari 2011

Broarna i Madison County

Av Francesca Johnson - 28 februari 2011 13:15

  

 

Broarna i Madison County är en amerikansk romantisk film från 1995. Filmen Oscarsnominerades år 1996 i klassen bästa kvinnliga huvudroll (Meryl Streep).

Filmen är baserad på en roman av Robert James Waller och är regisserad av Clint Eastwood.


En medelålders kvinna vid namn Francesca Johnson (Streep) bor med sin familj i Madison County i delstaten Iowa. Francesca arbetade som lärarinna före äktenskapet, men efter giftermålet ägnas dagarna som hemmafru åt att ta hand om familjen samt arbetet på gården. Francesca, som är av syditalienskt ursprung, bär på en outtalad dröm om en annan tillvaro långt bort från rutinerna och tristessen på gården. En dag åker maken och barnen bort över helgen och lämnar Francesca ensam på gården. En dammig pick-up kör oväntat upp på gårdsplanen och ur bilen stiger den spännande och äventyrlige Robert Kincaid (Eastwood), en fotograf för National Geographic från Bellingham uppe i nordväst. Han undrar om Francesca vet vägen till de berömda täckta broarna i Madison County, vilka han önskar fotografera. Hon erbjuder sig att visa broarna och en kort men intensiv och bitterljuv kärlekshistoria tar sin början.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Francesca Johnson - 29 maj 2011 13:15

Allmänt  Adhd är en förkortning av engelskans attention deficit/hyperactivity disorder, som brukar översättas med uppmärksamhetsstörning med överaktivitet. Om man har adhd har man så svårt att koncentrera sig, sitta still och hejda sina impulser at...

Av Francesca Johnson - 29 maj 2011 13:00

Min mans syster och mamma tror att min yngsta son har ADHD, men ingen av dem vågar säga det till min man. Dem har sagt det till mig, men dem vågar inte stöta sig med mannen, då dem vet hur han tycker om "psykiska sjukdomar". Jag håller med om att det...

Av Francesca Johnson - 27 maj 2011 17:30

Min man och jag har ett bra äktenskap.   För 9 årsen när jag fick se honom för första gången, visste jag att det var mannen som jag ville gifta mig med. Och det blev vi två 2 månader efter vi hade träffats första gången. Jag älskar honom, men jag...

Av Francesca Johnson - 24 maj 2011 18:33

Vem är jag som kommer skriva i bloggen?   Jag ser starka paralleler med mitt liv till Francesca Johnson's liv. Det som skiljer sig åt att jag är 30+ och har två småbarn och en till på väg. Jag är gift sedan länge och jag har hemligheter för min f...

Ovido - Quiz & Flashcards